pengunjung

Tuesday, March 22, 2011

Peranan anda bagi menangani gejala guli dalam kalangan pelajar

Sejak belakangan ini, gejala buli dalam kalangan pelajar semakin serius. Masalah ini perlu ditangani dalam usaha melahirkan pelajar yang mempunyai peribadi mulia dan berwawasan.

Sebagai remaja yang prihatin, jelaskan peranan anda bagi menangani gejala tersebut.

Isi 1 : Saya akan melaporkan gejala buli kepada guru disiplin sekolah

Peranan perdana yang akan saya ambil bagi menangani masalah buli ini ialah saya akan melaporkan gejala ini kepada guru disiplin sekolah. Hal ini demikian kerana pelajar yang melakukan kesalahan akan berasa takut untuk melakukan perbuatan itu lagi. Jika saya melaporkan perkara ini kepada pihak guru, guru disiplin mengenakan hukuman yang setimpal kepada pembuli.Sebagai contoh, memberi hukuman rotan, gantung sekolah atau dibuang dari sekolah jika pelajar terlibat dalam gejala buli tersebut. Terdapat juga sekolah yang memanggil ibu bapa ke sekolah, kesan daripada tindakan tersebut, pelajar akan berasa malu dan takut untuk melakukan perbuatan buli itu lagi. Seandainya, saya tidak melaporkan gejala buli tersebut kepada guru disiplin, sudah tentu gejala ini akan turut menular dalam kalangan pelajar. Sebelum nasi menjadi bubur, saya haruslah melaporkan kejadian buli yang berlaku kepada guru disiplin supaya gejala ini akan dapatditangani dalam kalangan pelajar dan remaja.

Oleh;

KUMPULAN ARIF FAISAL, HUSNI AMIR, AMIRUL ADHAM,

TUAN MUHDFARIS, FAKHRULIQRAM, WAN MUHAMMAD ZIKRI.

5ST3 2011

Peranan perdana yang saya akan lakukan bagi menangani gejala buli dalam kalangan remaja ialah saya akan melaporkan kepada guru disiplin sekolah .Hal ini demikian kerana,guru disiplin sekolah memainkan peranan penting dalam membanteras gejala buli di sekolah di sampng membentuk sahsiah membentuk sahsiah dan disiplin pelajar . Guru disiplin boleh yang sewajarnya kepada si pembuli dengan memberi surat amaran penggantungan sekolah , merotan dan sebagainya.Usaha ini diharapkan janganlah hanya sekadar melepaskan batuk di tangga.Seandainya saya tidak melaporkan gejala buli ini kepada guru disiplin , maka sudah pastilah gejala buli ini akan terus bermaharajalela di sekolah .Tegasnya,melaporkan gejala buli ini kepada guru disiplin merupakan peranan saya bagi melahirkan pelajar yang peribadi mulia dan berwawasan

Oleh;

KUMPULAN HASNAN 5ST3 2011

Minhaj perdana bagi menangani gejala buli yang serius dalam kalangan pelajar ini ialah ,saya akan melaporkan kes ini kepada guru disiplin .Hal ini demikian kerana ,guru disiplin merupakan pihak utama yang mempunyai kuasa bagi mengambil sebarang tindakan ke atas pelajar yang melakukan kesalahan disiplin di sekolah .Sebagai contoh ,guru disiplin haruslah memberi penekanan terhadap pelajar yang sering melakukan kesalahan disiplin terutamanya gejala buli .Sekiranya guru disiplin tidak memberi komitmen kepada pelajar-pleajar tersebut ,sudah tentu pelajar-pelajar akan mengambil peluang ini untuk melakukan kesalahan yang sama berulang kali .Oleh itu ,sebagai pelajar yang prihatin ,saya akan melaporkan gejala ini kepada guru disiplin sebelum menjadi tokak dan nanah kepada sekolah ,kerana pepatah melayu ada mengatakan 'sediakan payung sebelum hujan' .

KUMPULAN -Hany –Akma –Naim -Aima

5ST3 2011

Peranan perdana yang harus saya mainkan dalam membanteras gejala buli yang semakin serius berlaku dalam kalangan pelajar ialah saya akan melaporkan kejadian buli yang terjadi kepada guru disiplin di sekolah. Hal ini demikian kerana, guru disiplin mempunyai tanggungjawab yang besar dalam membanteras gejala buli yang kian meruncing di sekolah.Terdapat banyak langkah yang boleh dilakukan oleh guru disiplin bagi menangani gejala ini.Sebagai contoh, guru disiplin hendaklah membawa pelajar tersebut kepada pihak kaunseling sekolah supaya pelajar tersebut dapat di bantu dan di bimbing serta tidak melakukan gejala ini secara berterusan. Seandainya saya tidak melaporkan kejadian buli kepada guru disiplin, mungkin ada pelajar yang meninggal dunia seperti yang digempar-gemburkan oleh media massa. Sesungguhnya, sebelum nasi menjadi bubur saya haruslah melaporkan kejadian ini kepada guru disiplin di sekolah.

KUMPULAN FARAHANA 5ST3 2011


Minhaj perdana yang perlu saya lakukan bagi mengatasi gejala buli dalam kalangan pelajar ialah saya akn melaporkan gejala buli kepada guru disiplin. Hal ini dikatakan demikian kerana pihak sekolah seperti guru disiplin, kaunselor dan penolong kanan hal ehwal murid memainkan peranan penting dalam menangani gejala buli dalam kalangan pelajar. Selain itu, saya sebagai pelajar seharusnya menjadi mata dan telinga kepada pihak sekolah. Sekiranya saya ternampak perbuatan ini di sekolah saya tidak akan mengambil sikap tunggu dan lihat sebaliknya saya akan bergegas ke bilik disiplin untuk melaporkan kejadian buli tersebut. Selain itu,saya juga tidak akan pilih kasih dalam masalah ini. Sebagai contoh sekiranya rakan rapat saya membuli rakan yang lain saya tidak akan teragak-agak untuk melaporkanya kepada guru disiplin. Seandaianya, saya tidak melaporkan gejala buli kepada guru disiplin sudah pasti gejala buli dalam kalangan pelajar sukar untuk ditangani. Sudah terang lagi bersuluh, bahawa tanggungjawab saya sebagai pelajar yang prihatin iaitu dengan melaporkan gejala buli dalam kalangan pelajar kepada guru disiplin amat membantu pihak sekolah dalam mengekang hal ini.


nama ahli kumpulan 5st3:
nurul fatanah bt othman
nurul fatihah bt hashim
nur farah athirah bt rostafli
nur anis amalina bt muhamad khir
nur amirah bt mohd yusoff

No comments:

Post a Comment